Årets ord i næringslivet: Gjennomføringskraft og 6 kjennetegn på de som har det!

Alle vet at det er viktig å vite hva kundene verdsetter, men det er likevel lett å glemme å sjekke det. Hver gang jeg husker det, spør jeg: Hva ser dere etter hos deres leverandører, selgere og konsulenter?  Hva er det viktigste de bidrar med? For meg er dette veldig viktig informasjon. Både for egen del i mitt kundearbeid, men også for å bruke når jeg trener selgere.

Kundene svarer nå stadig oftere at det viktigste er gjennomføringskraft. Dette er relativt nytt. Før svarte de fleste forretningsforståelse. Forretningsforståelse er sikkert viktig ennå, men gjennomføringskraft har tatt ledelsen.

Gjennomføringskraft har ulike navn. Noen kaller det implementeringskraft, noen handlekraft, noen gjennomføringsevne.

Da Considium nylig ble kåret til årets konsulentselskap, var det fordi de hjelper kundene til å få mer gjennomføringskraft i sine bedrifter.

Behovet for gjennomføringskraft kommer på flere arenaer. Kristin Clemet skriver om behovet for økt gjennomføringskraft i offentlig sektor.

4 grunner til at kunder og andre er opptatt av gjennomføringskraft

  1. Lei av prat.
  2. Presset på tid. Ting haster mer.
  3. Har ikke ressurser nok til å gjennomføre ambisiøse planer.
  4. Økende byråkrati og detaljstyring medfører handlingslammelse.

Det er fint når selgere og konsulenter kan tilføre gjennomføringskraft, men aller viktigst er det jo å sørge for at man har det selv, der ute i arbeidslivet, enten man er leder eller medarbeider, enten det er privat eller offentlig sektor.

NHO-sjefen er også opptatt av dette temaet.  I et intervju om ledelse i Magma fortalte Kristin Skogen Lund om  sin suksessformel ”5-15-80”.  Suksess skyldes 5 %  gode planer og strategier, 15 % en sterk posisjon i markedet og 80 % gjennomføringsevne. Hun utdyper dette: ”Organisasjoner som preges av gjennomføringsevne er konstant opptatt å forbedre egne arbeidsprosesser i tillegg til å utføre selve jobben. I disse kulturene lønner det seg å ta initiativ og gjøre noe, fremfor å sitte stille, i frykt for å gjøre noe galt. Mange ledere fokuserer mest på at planene eksisterer og at strategiene er lagt. I en slik bokføringskultur lønner det seg ikke å ta initiativ og gjøre noe, og en slik kultur får man ikke endret uten å ansvarliggjøre de ansatte helt ut i det ytterste ledd. Legger vi bare vekt på å sjekke at organisasjonen har de rette planene i skuffen, setter vi fort våre kolleger på autopilot. Da blir vi bokførere, ikke byggere”.

6 kjennetegn på selgere og ledere med gjennomføringskraft

  1. De vet hva de skal! Har få og svært viktige målsettinger.
  2. De får gjengen med seg. De forankrer og skaper forståelse for mål.
  3. De bruker mindre tid på planlegging og mer tid på gjennomføring.
  4. De prioriterer sine aktiviteter steinhardt i forhold til mål.
  5. De sier det er lov å gjøre feil. De bruker feilene til å lære av.
  6. De har energi. De gjør det som skal til for å få nødvendig energi.

Det er bare å sette i gang! Lykke til!

For nærmere informasjon, kurs eller rådgivning, er du velkommen til å kontakte Vivi-Ann på telefon 95979757 eller e-post hilde@considium.no.

2 tanker om “Årets ord i næringslivet: Gjennomføringskraft og 6 kjennetegn på de som har det!

Legg igjen en kommentar til Vivi-Ann Hilde Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *