Når man begynner i ny jobb kan det virke som om informasjonsmengden er uendelig. Det kan den også være. Så her gjelder det å ta grep selv. Du må så tidlig som mulig lage en plan for hva du skal lære og av hvem. Start gjerne før du begynner i jobben.
Tiden går utrolig fort, så det er viktig å komme raskt i gang med læringsprosessen. Det er mange spørsmål og uvitenhet som tilgis en nyansatt. Men kommer du etter et halvt år og lurer på hvordan prosessene i bedriften egentlig henger sammen, har du god grunn til å være flau.
Mange erfarne ledere undervurderer betydningen av læring. De baserer avgjørelser på antakelser. De tar ofte lett på læring og får ubehagelige overraskelser i sin nye jobb. Når jeg snakker om læring gjelder dette både det forretningsmessige og det kulturelle.
Mangel på læring er en av de mest fellende fallgruvene.
Jeg leste for en stund siden om en erfaren politiker (utdannet lege) som ble leder i Rettsmedisinsk Institutt. Etter en stund sluttet han fordi han var sjokkert over forholdene han møtte på instituttet. Han møtte en bedrift med kulturelle og faglige konflikter. Dette burde ikke kommet som en overraskelse. God læring i forkant hindrer overraskelser.
Jeg har en venninne som hadde vært innen bank i hele sin karriere. Så begynte hun som leder i en ny bank med hovedfilialer i to byer. Hun fikk sjokk i møtet med filialen i den ene byen. Der var det en helt annen kultur og adferd enn hun noen gang hadde erfart og helt forskjellig fra den andre byen. Min venninne kom skjevt ut i forhold til den spesielle filialen og måtte bruke mye energi på å komme på riktig spor igjen.
Også de som får ny lederjobb i egen bedrift har en tendens til å undervurdere behovet for læring. De sier de kjenner bedriften. Men en ny lederrolle krever at man ser ulike områder, avdelinger og prosesser i en annen og større sammenheng. Som leder har man jo også et ansvar på tvers av organisasjonen.
Definer først hva du må lære for å fungere godt i din nye lederrolle
Forretningsmessig læring: Mål, strategier, ressurser, prosesser, markeder, kunder, produkter, resultatutvikling, trender osv
Kulturell læring: Hva er sterke og svake sider ved kulturen, hvem er opinionsledere, normer og verdier, hva verdsettes osv
Hvem skal du lære av
I tillegg til å lese deg opp på relevant dokumentasjon må du snakke med folk. Her gjelder det å finne dem som kan gi deg informasjon så du så raskt som mulig får et riktig bilde av bedrift og situasjon.
Eksterne kilder: Kunder, leverandører, distributører, analytikere osv
Interne kilder: Representanter fra ulike avdelinger, medarbeidere, eventuelt øvrige stakeholders (styre, eiere, ledelse) og andre
Intervju dine medarbeidere
Gjør et intervju med alle som skal rapportere til deg. Dette er nyttig på flere måter. Du lærer om bedriften, og du lærer også mye om den enkelte medarbeider. Bruk de samme spørsmålene, så kan du sammenligne svarene.
Michael Watkins beskriver en intervjuguide som ser slik ut:
- Hva er de største utfordringene organisasjonen står overfor (eller kommer til å stå overfor) i den nærmeste fremtid?
- Hvorfor står organisasjonen overfor (eller kommer til å stå overfor) disse utfordringene?
- Hva er de mest lovende og uutnyttede mulighetene til vekst?
- Hva skal til for å utnytte dette potensialet?
- Hvis du var meg, hva ville du ha fokusert på?
Lag en fremdriftsplan hvor du beskriver hva du skal lære og av hvem.
Tiden går fort!!!
Oppsummering fallgruve 3 – Læring – du tror du vet og undervurderer læringsbehovet
- Lag en plan for læring (hva og av hvem, samt tidsfrist)
- Husk både kulturell og forretningsmessig læring
Læring er en av de ti fallgruvene. Se artikkel om Hvordan lykkes i ny lederjobb og unngå sparken.
De 10 fallgruvene
- Rollen – Du slipper ikke din tidligere rolle
- Kommunikasjon – Du fremstår uten profil og troverdighet
- Læring – Du tror du vet og undervurderer læringsbehovet
- Tempo – De er for rask eller for treg
- Tidlige seire – Du viser ikke til resultater raskt nok
- Sjefen – Du undervurderer sjefens betydning
- Forretningsforståelse – Du ser ikke hva som hemmer
og fremmer resultater - Teamet – Du får ikke teamet med deg
- Makten – Du misforstår maktspillet
- Balansen – Du er ute av balanse