Det er spennende tider i arbeidslivet. Etter to år med pandemi er vi midt i en endring vi ikke vet hvor ender.
På rekordtid har folk endret vaner. Nå er hjemmekontor den nye normalen. Ledere og medarbeidere har i løpet av pandemien nådd en digital modenhet ekspertene trodde det ville ta mange år å nå.
Noen trender var i gang før pandemien også. Digitalisering, fokus på miljøet og unge mennesker som etterlyste meningen med det hele. Pandemien har forsterket trendene og gitt oss nye utfordringer. Undersøkelser viser blant annet følgende
- Mindre trivsel og lojalitet til jobben. Flere vil skifte jobb
- Mange ønsker ikke å bruke tid på å reise til en arbeidsplass
- Eldre vil gå av før
- Økt fokus på balanse i livet. Stadig flere vil bruke mer tid på annet enn jobb, blant annet familie og egen helse
- Økt konkurranse om ressursene blant bedrifter
- Medarbeidere har nye krav og forventninger til leder og arbeidsplass
I tillegg til alle disse utfordringene, må ledere fremover håndtere nye og krevende problemstillinger.
- Ettertraktete medarbeidere forventer økt fleksibilitet på når og hvor de skal jobbe. Påbud om oppmøte på kontoret blir møtt med utsagn som «Gammeldags! Uaktuelt for meg å jobbe et sånt sted»!
- Medarbeidere har forskjellige ønsker. Noen vil være mest mulig på kontoret. Andre vil helst ikke være der.
- Hybride løsninger møter ikke behovet til nye medarbeidere. De ønsker å bli kjent med alle fortest mulig.
- De mest kunnskapsrike og erfarne trives ofte best på hjemmekontoret og det går ut over læring og kompetansedeling.
- Flere jobber seg til utbrenthet på hjemmekontoret. Mangel på grenser i forhold til jobb rammer både ledere og medarbeidere.
Men som leder møter du virkeligheten. Du skal ta ansvar for å stoppe utviklingen med synkende lojalitet til arbeidsplassen, eldre som vil gå av tidligere, ressurser som konkurrenter vil snappe osv. Du skal rett og slett ta ledergrep som gjør at medarbeidere trives hos akkurat deg, hos ditt team, hos din bedrift. Tiden er inne for god ledelse!
Bedriftene lager nye regler og forsøker etter beste evne å håndtere situasjonen:
- Så og så mange dager hjemmekontor i uken.
- Slik skal vi gjennomføre gode digitale møter.
- 10 minutter pause mellom alle digitale møter.
- Vi kan friste med ditt og datt for de som velger kontoret foran hjemmekontoret.
- Osv osv
Folk er forskjellige. Per håndterer hjemmekontor bra. Pål passer ikke på hjemmekontor. Pål har verken selvdisiplin eller selvinnsikt. Men Pål har et sterkt ønske om hjemmekontor. Mest mulig.
Du må begynne med forskjellsbehandling. 2 dager hjemmekontor er regelen, men dessverre, Pål. Ikke for deg. Det heter situasjonsbestemt ledelse, og krever mer av deg som leder.
Her er 3 gode ledergrep for post pandemi ledelse:
- Praktiser relasjonsledelse. Vi har vært
gjennom en lang pandemi. Ansatte føler seg ikke hørt og sett. De trives
dårligere og føler mindre tilknytning til jobben. Relasjonsledelse innebærer å se
og ta seg tid til hver og en av dine medarbeidere.
- Hvordan har du det?
- Hva er viktig for deg i jobben nå?
- Hvordan er balansen din mellom jobb og fritid?
- Hvordan kan jeg som leder bidra til at du trives på jobben?
- Skap teamfølelse. En av de viktigste motivasjonsfaktorene heter tilhørighet. Det er å være en del av et team og et sosialt fellesskap på jobben. Derfor skal du nå styrke teamet og samholdet der. Dette vil være viktig for at medarbeidere skal se verdien av å komme tilbake til kontoret.
- Bidra til å skape psykologisk trygghet i teamet. Da er det er lov å være uenig og vise usikkerhet. Som leder er du en rollemodell. Du må derfor gå foran som et godt eksempel.
- Sett mål sammen med teamet for hva dere skal få til. Etabler prosesser som gjør at medarbeiderne blir hverandres støttespillere og ikke konkurrenter.
- Vær fysisk sammen, ikke bare i arbeidstiden. Sørg for å ha noen hyggelige samlinger utenfor jobben også.
- Bruk teamet i problemløsning. Selv om ledelsen i bedriften har gitt generelle føringer for hjemmekontor og annen praksis i post pandemien, skal du involvere ditt team i hvordan dere skal praktisere den nye virkeligheten.
- Hvilke utfordringer har teamet og hvordan anbefaler de å håndtere disse?
- Hva er ekstra krevende?
- Hvordan skal dere sikre trivsel og resultater?
Det er spennende tider. Nå kan du som leder virkelig gjøre en forskjell. Benytt anledningen til å ta ditt team inn i en ny tid. Og til faktisk å beholde dem!
Vivi-Ann Hilde er partner i konsulentselskapet Considium som bistår ledere og organisasjoner med å nå resultater. Vivi-Ann er siviløkonom og har ledererfaring fra merkevare- og konsulentbransjen og jobber med utvikling av selgere, ledere og ledergrupper.
Vivi-Ann er ekspert i forhandlingsteknikk og leverer skreddersydd trening i bedrifter tilpasset deres forhandlingssituasjoner. Se video med Vivi-Ann på Videocation.no om forhandlingsteknikk.
Vivi-Ann leverer rådgivning, prosesser, kurs og foredrag. Les flere innlegg av Vivi-Ann på bloggen http://hildeombusiness.no/