Det er arbeidstakers marked. Det er vanskelig å få tak i gode folk og enda vanskeligere å beholde dem. Ledere over hele verden strever med det samme problemet.
- Skal vi betale mer og gi medarbeidere flere goder?
- Må vi tillate full frihet i valg av hjemmekontor?
- Hva skal egentlig til for å motivere medarbeidere med helt ulike ønsker og verdier?
Gjennom pandemien fikk folk nye vaner. Vi ble fortrolig med digital kommunikasjon, noe som umiddelbart reduserte behovet for fysiske møter og reiser. Mange opplevde at det var fint å bruke mer tid med egen familie og mindre tid på jobb og sosiale aktiviteter.
Undersøkelser viser at arbeidslivet nå preges av
- Mindre trivsel og lojalitet til jobben
- Større turnover og flere som ønsker å skifte jobb
- Eldre vil gå av før
- Økt fokus på balanse og mening i livet
- Økt konkurranse om ressursene blant bedriftene
- Nye krav og forventninger til leder og arbeidsplass
Dette er dystre fakta i kampen om ressursene. Ledere stiller seg spørsmålet:
Hvordan øke trivsel og lojalitet og motivere ansatte til å forbli i bedriften?
Den enkleste løsningen kan virke som å spørre ansatte om hva de vil ha og så gi dem det. Men det er dessverre ikke sikkert at det de ønsker i øyeblikket er det samme som de trenger for å trives over tid.
Vi vet også at å gi ansatte mer goder gir en kortvarig motivasjon som dessuten er lett å kopiere av konkurrenter.
Amy C. Edmondson og Mark Mortensen gir i artikkelen «Rethink your employee value proposition» i Harvard Business Review forslag til hva bedrifter skal gjøre for å beholde sine beste folk.
4 grunnleggende verdier
For å ivareta medarbeidernes verdier og trivsel over tid, anbefaler forfatterne å innføre et system som ivaretar 4 viktige verdier:
- Materielle goder (lønn, kontorets størrelse, beliggenhet, IT-utstyr, fleksibilitet i arbeidstid og arbeidssted osv)
- Vekst- og utviklingsmuligheter (karrieremuligheter, kurs og opplæring, jobbrotasjon, forfremmelser mm)
- En kultur som fremmer tilhørighet og sosiale relasjoner
- Mening – organisasjonen har et større formål og ansatte er en del av det
Verdiene er både individuelle og kollektive og kan oppnås på lang eller kort sikt:
Medarbeidere vil vektlegge verdiene forskjellig, avhengig av blant annet familiesituasjon, fase i karrieren og personlighet. Bedriften må ha en helhetlig tilnærming til de 4 verdiene slik at ikke den ene saboterer de andre.
Det betyr at tilbudene må balanseres. For eksempel har mange bedrifter erfart at etter at de ga ansatte stor frihet og fleksibilitet for bruk av hjemmekontor, sank motivasjonen i bedriften. Mange mistet følelsen av tilhørighet, en verdi som viste seg å være en minst like viktig motivasjonsfaktor som hjemmekontor.
Mange verdsetter muligheten til vekst og utvikling like høyt som lønn. Og stadig flere, spesielt yngre mennesker, er opptatt av å jobbe i en bedrift som har et formål utover det å tjene penger. Disse medarbeiderne vil være del av noe som gir mening, et formål utover dem selv.
Hvis du tror at dette kan være noe for din bedrift, hva skal du gjøre?
- Analyser egen organisasjon knyttet til de 4 verdiene
- Hvordan fungerer det i dag?
- Hva sier medarbeiderne?
- Kommuniser og skap forståelse i bedriften for de 4 verdiene
- Hvorfor ønsker dere å gjøre dette
- Hvorfor ønsker dere å gjøre dette
- Hva ligger i de 4 verdiene
- Hva betyr materielle goder
- Hva kan de få av vekst og utvikling
- Hvorfor og hvordan er kultur og tilhørighet en verdi for bedriften
- Hva menes med mening? Hvilket formål utover profitt har bedriften? Hvordan kan den enkelte medarbeider være en del av det?
- Ledelsen må sørge for at bedriften faktisk leverer på hver og en av verdiene. Dette vil kreve tilslutning og ansvarliggjøring av ledere fra øverste nivå og nedover.
- Bruk verdiene i ansettelsesprosesser slik at dere tiltrekker dere mennesker som tilslutter seg verdiene.
Medarbeidere er forskjellig og motiveres av ulike ting. Når noen slutter frivillig i en bedrift så er det alltid fordi situasjonen ikke lenger er i pakt med deres verdier. Å tenke bredere enn lønn og hjemmekontor kan være med på å skape den tilhørigheten og trivselen som gjør at dere beholder de beste folkene.
Lykke til!
Jeg heter Vivi-Ann Hilde og er partner i konsulentselskapet Considium . Vi bistår ledere og organisasjoner med å nå resultater. Jeg er siviløkonom og har ledererfaring fra merkevare- og konsulentbransjen og jobber med utvikling av selgere, ledere og ledergrupper.
Les flere av mine artikler om ledelse på bloggen http://hildeombusiness.no/