Når du rykker opp internt er det lett å anta at alle kjenner deg og vet hva du står for. Men her skal du være obs! Selv om dine kolleger kjenner deg i kollegarollen, kjenner de deg ikke som leder. De vet ikke hva du står for som leder.
Du skal altså ikke undervurdere betydningen av å kommunisere eksplisitt og tydelig hvem du er og hva du vil som leder.
Hvorfor er det viktig for ansatte å vite hvem du er som leder? Jo, det er fordi det kan si dem noe om dine prioriteringer som leder. For eksempel hvilke områder i bedriften eller teamet du synes er viktigst og hva du vil satse på. Det er klart det er viktig å vite for dem det kan berøre.
Du skal altså presentere deg som leder for teamet ditt, selv om dere har jobbet sammen i aldri så mange år. Ha i tankene at noen kan være skeptiske til at du er blitt deres nye leder.
I et tidlig møte med hele teamet kan du gjøre følgende:
- Presenter dine kjernesaker og verdier.
- Si gjerne noe om deg selv som kan hjelpe medarbeiderne i sin relasjon til deg.
Her er noen eksempler fra forskjellige personer
- At når du har kommet med et forslag er det ikke nødvendigvis bestemt, men noe du ønsker å bli utfordret på
- At du er litt sjenert, og ikke så god på small talk, men at du ønsker å snakke med folk
- At du lett blir utålmodig og av til trenger påminnelse om at ting tar tid
- At du har en tilbøyelighet til å bli for detaljorientert og det er det lov å påpeke
3. Snakk om hva dere skal oppnå – mål og ambisjoner.
4. Diskuter forventninger til hverandre.
5. Gi alle anledning til å stille spørsmål og fasiliter gode og åpne diskusjoner. Ny leder er en stor endring og en ny mulighet for teamet.
- At du lett blir utålmodig og av til trenger påminnelse om at ting tar tid
Deretter husker du på følgende:
6. Vær en rollemodell
Som leder er du nå en rollemodell, det vil si en toneangivende person som ansatte legger merke til hva gjør og ikke gjør. Mange som har rykket opp føler seg ikke annerledes enn før, langt mindre føler de seg som rollemodeller. Men det er du. Det vil si at dine ansatte legger merke til hvilke krav du stiller, hvor lange arbeidsdager du har, hvilket forhold du har til å reise på hytta fredager før lunsj, bruken av hjemmekontor, hva du verdsetter mest, hvordan du oppfører deg på firmafestene osv. Dette må du ha i tankene hele tiden.
7. Skap et team preget av tillit og psykologisk trygghet
Det er et team hvor det ikke bare er lov, men også ønskelig med tilbakemeldinger og ærlig tale. Dette vil kreve at dere øver på å gi og motta tilbakemeldinger og at det etableres en forutsetning om at det gis med en god intensjon.
Så konklusjonen er: La teamet bli kjent med deg som leder, selv om dere kjenner hverandre godt som kolleger.
Jeg heter Vivi-Ann Hilde og er partner i konsulentselskapet Considium . Vi bistår ledere og organisasjoner med å nå resultater. Jeg er siviløkonom og har ledererfaring fra merkevare- og konsulentbransjen og jobber med utvikling av selgere, ledere og ledergrupper.
Se bloggen hildeombusiness.no for flere artikler om ledelse.
På Videocation.no finner du kurset mitt Fra kollega til leder. Det har 15 leksjoner og varer ca 1 time.
På Considiums podcast «Når resultatene teller» snakker jeg om overgangen fra kollega til leder. Velkommen til å lytte og kommentere.