Melking av produktet Petter Northug

petter northugJeg har tidligere hevdet at Petter Northug hadde dårlige rådgivere. Det ser dessverre ut til å ha blitt enda verre.

Denne uken utløp tidsfristen for inngåelse av ny avtale mellom Norges Skiforbund og Petter Northug med sitt team av rådgivere. Uten en avtale ville han ikke kunne delta i verdenscupen eller VM kommende sesong. I tolvte timer signerte de avtalen hvor Skiforbundet ble presset til innrømmelser de ikke er komfortable med. Striden handler spesielt om kommersielle forhold som hvilke tidsperioder han kan selge sin kleskolleksjon og hvilke markedsføringsaktiviteter han skal delta i. Skiforbundet er sterkt presset av nasjonen til å levere medaljer og frykter folkets ramaskrik dersom de ikke hadde klart å inngå avtale med Petter Northug.  Det er alltid en dårlig start når en av partene presses inn i et avtaleforhold på betingelser de knapt kan svelge.

Petter Northug har de siste årene frontet verdier som ikke er verdsatt i Norge: egoisme, griskhet og feighet.   Han skulle nå bruke tiden til å komme tilbake, både i skisporet og blant folk flest. Nå har hans rådgivere bidratt til å sette han i en krevende situasjon. Han vinne hvis han skal gjenvinne sitt tapte rykte. Bare da vil han bli tilgitt. Og bare da vil Norges Skiforbund være fornøyd med sin inngåtte avtale.  At Petter Northug vinner medaljer er en forutsetning hvis han skal ha en god markedsverdi i fremtiden.

Strategien som Team Northug velger for å kapitalisere på Northug er den samme som kommersielle aktører velger når merkevaren er på hell: Den heter å melke produktet, og er den siste krampetrekning for å ta ut gevinst før merkevaren legges ned.

Vi får håpe Northug lykkes i sporet. Men enda mer får vi håpe at han skaffer seg noen nye og bedre rådgivere. Rådgivere som ikke setter sine kunder i risiko og vanære.

 

VAHVivi-Ann Hilde, partner i Considium.

Følg meg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

(Spamcheck Enabled)