Ingen karriere uten at sjefen liker deg!

charimanSkummelt, men sant. Uten sjefens støtte og tillit blir din karriere mest sannsynlig kort, i hvert fall ikke god. «Sjefen» er en av de 10 fallgruvene i ny lederjobb,  og kanskje den farligste. Å få sjefen som støttespiller er en av de smarteste trekkene du kan gjøre for å lykkes i jobben.  Det er lett å glemme dette.  Mange gjør det, meg selv inkludert.

 

Vanlige misforståelser

  • Sjefen vet hva jeg står for og hva jeg er god for.
  • Sjefen vil støtte meg. Han eller hun har tross alt valgt meg.
  • Sjefen har en plan og vil ta ansvar vår relasjon

 

Det er mer krevende å etablere en god relasjon til sjefen jo mer forskjellig hun er fra deg. Du må lære din sjef å kjenne. Sjekk ut hva sjefen synes er viktige saker og hva som er sjefens babyer. Det er lett å anta at sjefen er en rasjonell person som vurderer dine prestasjoner på objektivt og forretningsmessig grunnlag. Slik er det ikke. Sjefen ser dine resultater i lys av hvordan hun liker deg. Sjefer er som oss andre og liker de som de har kjemi med, som de oppfatter som konstruktive osv.

For noen år siden var Inger Lise Hansen nestleder i Kristelig Folkeparti. Hun fremsto som sterk, modig, direkte og dyktig. Alle spådde henne en lysende fremtid i politikken. Men hun samarbeidet ikke godt med Dagfinn Høybråten som var hennes sjef og partileder da. Hansen røk ut av ledelsen, ikke fordi hun frontet spesielle saker, men fordi hun ikke kom overens med sjefen.

angryDet er nå større turbulens i arbeidslivet enn noen gang, og oppsigelsene sitter ikke like langt inne. Det er derfor blitt lettere for sjefer å gå til det skritt å si opp folk. En venn av meg var administrerende direktør i et selskap som byttet styreformann. Min venn hadde jobbet tett og godt med den forrige styreformannen. Med den nye ble det utfordringer i kommunikasjonen fra dag 1, men min venn trodde det ville gå seg til. Men før han fikk sukk for seg fikk han oppsigelsen. Det var bare å pakke sammen.

Hvis sjefen er spesielt opptatt av kundetilfredshet er det greit å levere på dette. Alle har en «baby». Hvis sjefens baby for eksempel er et nytt innovasjonsprogram er det veldig uklokt for en ny leder å rakke ned på dette. Det kan du komme i skade for hvis du ikke har gjort litt undersøkelser om hva som er sjefens saker.

For mange kan det virke unaturlig å ta ansvar for relasjonen til sjefen. De tenker at det gjør sjefen og at det er sjefens ansvar. Dessverre ikke ofte. Ved selv å ta ansvar tar du regi. Det gir deg kontroll og muligheten til å påvirke.

forhandling 2 pDet første du må gjøre er forventningsavklaringer.

Hva er du egentlig ansatt for å få til? Hva mener sjefen er selskapets viktigste utfordringer? Hvordan vil hun at du skal prioritere i forhold til dette? Hvilke saker er viktigst? Hva er mål på kort og lang sikt? Hva forventer sjefen av deg? Hvordan vil sjefen vurdere deg i forhold til om du har gjort en god jobb? Hva forventer du av sjefen? I hvilke situasjoner ønsker du sjefens støtte?

Å få forventningene på bordet gir mulighet for å diskutere dem. Det kan være forventninger som ikke er mulig å oppfylle og andre du ikke hadde tenkt på. Forventningsavklaringer er viktig fordi all tilfredshet henger sammen med forventninger. Mange gjør en kjempejobb, men opplever at det dessverre ikke var i henhold til forventningene.

Sjekk ut hvordan sjefen foretrekker å kommunisere. Hvor detaljert eller overordnet vil sjefen ha informasjon? Om hvilke saker? Skal dere bruke mail, møter eller telefon som kanal? Husk at din nye sjef kan være helt annerledes enn din forrige, og derfor ønske en helt annen form for kommunikasjon. En ny leder betyr ofte en helt annen kommunikasjonsform enn den forrige.

I ny jobb er det lett å love for mye. Vær realistisk og ikke lov mer enn du klarer å levere. Det er bedre å levere mer enn lovet enn omvendt!

Sjefens inntrykk av deg og dine prestasjoner avhenger også av hva han får høre via andre. Identifiser hvem sjefen lytter til og jobb bevisst med dette. Vær smart og bevisst, men ikke uetisk.

Ikke gjør følgende:

  • Snakke nedsettende om fortiden og din forgjenger
  • Forsøke å forandre sjefen
  • Bare gå til sjefen med problemer
  • Ta opp alle saker på en gang

Oppsummering av tips for å få sjefens støtte:

  1. Lever på områder som er viktige for sjefen
  2. Ta ansvar for relasjonen
  3. Gjør forventningsavklaringer
  4. Avklar kommunikasjonsform
  5. Ikke lov for mye
  6. Påvirk personer sjefen lytter til

At sjefen ikke liker deg kan koste deg jobben. Den forklaringen tåler ikke dagslys. Derfor vil sjefen si at du dessverre ikke var dyktig nok. Du vil si at dere var uenige om videre strategi. Unngå å komme i denne situasjonen!

 

Relasjonen til sjefen er en av de 10 fallgruvene for nye ledere. Se Hvordan unngå sparken og lykkes i ny lederjobb.

De 10 fallgruvene

  1. Rollen – Du slipper ikke din tidligere rolle
  2. Kommunikasjon – Du fremstår uten profil og troverdighet
  3. Læring – Du tror du vet og undervurderer læringsbehovet
  4. Tempo – De er for rask eller for treg
  5. Tidlige seire – Du viser ikke til resultater raskt nok
  6. Sjefen – Du undervurderer sjefens betydning
  7. Forretningsforståelse – Du ser ikke hva som hemmer
    og fremmer resultater
  8. Teamet – Du får ikke teamet med deg
  9. Makten – Du misforstår maktspillet
  10. Balansen – Du er ute av balanse

VA

Du er velkommen til å kontakte Vivi-Ann Hilde for nærmere informasjon. 

Følg meg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

(Spamcheck Enabled)