Hvordan unngå sparken og lykkes i ny lederjobb

79365924For noen år siden fikk jeg ny, spennende lederjobb.  Det gikk dessverre ikke så bra. Jeg var ute av døren etter ett år. Jeg kunne ikke skylde på verken omorganisering eller nedbemanning. Jeg fikk rett og slett sparken.

Hvordan kunne det gå så galt? Jeg hadde både kunnskap og erfaring til å fylle stillingen. Jeg hadde fått jobben etter en grundig prosess, i konkurranse med mange andre kandidater. Men likevel gikk det galt.

I ettertid, etter at jeg begynte å jobbe med ledelse og lederutvikling, har jeg forstått hvorfor det skjedde.  Det gikk galt fordi jeg var ubevisst hva man må gjøre og ikke gjøre for å lykkes i ny lederjobb. Det holder ikke å være flink og erfaren – du må også være smart. Noen tror at alder og erfaring er en garanti for suksess. Langt i fra!

Når du begynner i ny jobb får du høre om bedriftens historie, factory
produkter, prosesser, konkurrenter, målsettinger osv. Du introduseres for kollegaer og du setter i gang. Det du kanskje mest av alt trenger å høre, står sjelden på agendaen.

 

I starten av en ny lederjobb er det mange som vil følge deg nøye. Noen er misunnelige og ønsket jobbet selv. Noen er skeptiske til deg. Andre er bare nøytralt avventende. Denne interessen er naturlig, for som leder betyr du mye for mange. Mange nye ledere undervurderer fokuset som er på dem den første tiden. Du må vise til noe, og det raskt! Det sies nå at du har 100 dager. På den tiden skal du sette deg inn i situasjonen, vise handlekraft og signalisere mål og strategier. Lykkes du, kommer du inn i en positiv spiral, med tillit og støtte fra dine omgivelser. Snubler du i starten, kan du miste tilslutning og tillit, noe som vil gjøre det mye vanskeligere å lykkes. Det er derfor det er så stort fokus på de første 100 dagene.

Så hva gjør man i ny lederjobb? Her kommer 10 områder med fallgruver og tips til hvordan du kan håndtere dem. Hvis jeg selv hadde fått innføringen i disse fallgruvene, ville jeg gjort mye annerledes. Kanskje ville jeg beholdt jobben. Hvem vet.

De 10 fallgruvene

  1. Rollen – Du slipper ikke din tidligere rolle
  2. Kommunikasjon – Du fremstår uten profil og troverdighet10
  3. Læring – Du tror du vet og undervurderer læringsbehovet
  4. Tempo – Du er for rask eller for treg
  5. Tidlige seire – Du viser ikke til resultater raskt nok
  6. Sjefen – Du undervurderer sjefens betydning
  7. Forretningsforståelse – Du ser ikke hva som hemmer
    og fremmer resultater
  8. Teamet – Du får ikke teamet med deg
  9. Makten – Du misforstår maktspillet
  10. Balansen – Du er ute av balanse

Jeg skal beskrive de to første fallgruvene litt mer detaljert nå, resten legger jeg ut mer stoff på senere.

De 10 fallgruvene og hvordan håndtere dem

rolle2Fallgruve nr 1: Rollen – Du slipper ikke din tidligere rolle

 De fleste blir ledere fordi de har vært dyktige til noe: finans, markedsføring, salg, kirurgi, snekring, forskning osv. En ny rolle krever annen tilnærming. Hvis du fokuserer for mye på din tidligere rolle og oppgaver, vil dette ofte oppleves som utidig innblanding av de som faktisk er ansvarlige for området nå.  I tillegg får du ikke fokusert på de øvrige aktivitetene som inngår i den nye rollen.

Jeg leste nylig om General Stanley McChrystal som ble sparket av Obama i 2010. Han var en intens og effektiv soldat og ledet spesialstyrken i Afghanistan. Han identifiserte seg sterkt med sine soldater. Så fikk han toppjobben i Afghanistan med ansvar for 130 000 mann og skulle samarbeide både med de allierte i NATO og politiske ledere i Washington. Det gikk ikke bra. Han var og ble en god soldat, men ikke en diplomat og administrator som den nye rollen krevde.

Jeg jobbet i en bedrift hvor de rekrutterte ny administrerende direktør. Han hadde vært marketingdirektør hos en annen bedrift. Som ny administrerende fortsatte han å fokusere på marketingfunksjonen, på bekosting av helheten og øvrige funksjoner i bedriften. Han ble ikke lenge i sin nye jobb.

Det hviler forventninger til enhver rolle. Identifiser hva disse forventningene er, og lever i henhold til det. Å skjønne forventningene til rollen er en forutsetning for å lykkes fordi all tilfredshet knyttes til forventninger. Hvis du legger ned stor innsats og kanskje egentlig gjør en kjempejobb, men det var ikke det som forventes av rollen, da har du et problem. Akkurat som generalen.

Hvordan er det med selvinnsikten? Vet du hvor du har dine styrker og utfordringer som leder? Diskuter dette med noen som kjenner deg og la deg utfordre. Finn gode rådgivere. Jobb for å utvikle de sidene som er nødvendig. Alle mennesker har favorittområder. Mange har også områder de synes er kjedelige eller vanskelige. For eksempel har kanskje regnskap vært et område du har unngått hittil, men i din nye lederrolle er det nødvendig at du forstår det. Det krever disiplin å lære seg nye ting, men ta tak! Alternativet kan felle deg som leder.

Noen hevder at ”Det er jo min erfaring som har brakt meg dit jeg er, hvorfor skal jeg da slippe tidligere roller?” Svaret er at du selvfølgelig har med deg din kompetanse og erfaring og skal ha glede av det, men i en ny rolle må du gjøre andre ting.

2 rollerFare fare: Beholder gamle jobben i tillegg til den nye

En annen, skremmende, men vanlig situasjon jeg ofte møter er denne: Du får ny lederjobb internt, men skal på ubestemt tid beholde din tidligere jobb.  For eksempel: Du har gjort det bra som selger og blir forfremmet til salgssjef. Samtidig blir det forventet at du beholder og jobber med de største kundene dine! HALLO!  Her må du sette foten ned. Hvis du ikke gjør det vil du risikere å gjøre en dårlig jobb både som salgssjef og som selger. Mange i denne situasjonen møter veggen. Hvordan skal du klare å ha 2 jobber? Det er kanskje ikke enkelt å finne en erstatter og du opplever det kanskje ubehagelig å stille krav når du akkurat er forfremmet. Men her må du ta initiativ til en samtale med din leder og sette en overgangsdato for når ny løsning skal være på plass.

Noen lurer på om det er lettere å rykke opp til ny lederjobb internt eller om det er lettere å komme utenfra. Det varierer og avhenger av situasjon. Men fallgruve nr 2 er lettest å gå i for den som rykker opp internt.

Oppsummering fallgruve 1 – Rollen4

  • Gi slipp på tidligere roller
  • Avdekk forventningene til rollen; hva betyr det å gjøre en god jobb her
  • Sett formell dato for overgang hvis du har to roller
  • Jobb med selvinnsikt

 

kommunikasjonFallgruve nr 2: Kommunikasjon – du fremstår uten profil og troverdighet

Som leder er du en rollemodell om du opplever det slik eller ikke. Dine nye medarbeidere er spent på hva du står for og hvilke saker du synes er viktig.

Alle ledere er opptatt av noe, men ikke alle har satt ord på det eller kommunisert det til medarbeiderne.

Ledere som er internrekruttert undervurderer betydningen av å kommunisere verdier og kjernesaker fordi de tror at medarbeiderne kjenner dem og vet hva de står for. Dette er feil! Medarbeiderne vet kanskje hva du sto for i din forrige rolle, men ikke i den nye rollen.

Start med å definere hva som er viktig for deg. Det kan være kvalitet, kundetilfredshet, medarbeidertilfredshet, innovasjon osv. Dette forfekter du i ulike fora og blir forbundet med. Dette er del av din egen merkevarebygging. Jeg som kom fra merkevarebransjen syntes tidligere det var søkt å bruke begrepet på personer. Men jeg har snudd. For å bygge sin egen merkevare betyr å være forutsigbar og konsistent. Det er positivt. Alternativet er fælt: Tenk om noen spør om deg: Hva står hun for, den nye sjefen? Og at svaret er: Aner ikke.

Tenk også gjennom dine verdier og hvilke vil du forfekte: Samarbeid, ærlighet, raushet, ambisjoner, innsats, frihet, tillit, osv.

Hvilke saker mener du noe om? Du behøver ikke ha en mening om alt, men innenfor ditt område må du mene noe klokt. Jeg hadde en leder i PwC som spurte meg om hva mitt Point of View var. Jeg skjønte først ikke hva han mente, men jeg lærte det da: Jeg måtte som konsulent velge mine områder for kvalifiserte synspunkter. Nå jobber jeg mye med kurs og rådgivning. Hvis en kunde spurte meg om hva jeg mener om betydningen av kompetanseutvikling i bedriften, ville det være rart om jeg svarte ”Vet ikke! Ikke noe spesielt.”

Når du stater den nye lederjobben bør du holde en introduksjonstale. Her skisserer du nettopp verdier og kjernesaker.

Jeg så at den nye HP-sjefen, Anita Krohn Traaseth, presenterte kommunikasjon som ett av de viktigste punktene for å lykkes da hun snakket om sine 90 første dager som toppsjef. Jeg er enig. Kommunikasjon går begge veier. For selv om du skal signalisere hvem du er må du bruke enda mer tid på å lytte til medarbeiderne og ha dialog med gjengen.

 

Oppsummering fallgruve 2 – Kommunikasjon4

  • Bevisst kommunikasjon fra dag 1
  • Husk at du er en rollemodell
  • Forberede en god introduksjonstale
  • Definer og forfekt verdier og kjernesaker

 

Jeg har i denne artikkelen beskrevet fallgruve 1 og 2. Her finner du fallgruvene 3-10:

Les også en kortere utgave Hvordan lykkes i ny lederjobb i artikkelen min på Hegnar Kvinner.

win

 

Lykke til med ny jobb 🙂

 

 

For nærmere informasjon, kurs eller rådgivning, er du velkommen til å kontakte Vivi-Ann på telefon 95979757 eller e-post vivi-ann@deltaconsulting.no eller se www.deltaconsulting.no

 

Følg meg

2 tanker om “Hvordan unngå sparken og lykkes i ny lederjobb

  1. Gratulerer med en velskrevet og ikke minst ærlig artikkel, Vivi-Ann. Jeg delte den med mitt nettverk på LinkedIn og den likes 🙂

    [Reply]

    Vivi-Ann Hilde Reply:

    Takk skal du ha, Inger! Jeg opplever også at temaet fenger! 🙂

    [Reply]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

(Spamcheck Enabled)