Dårlig mat fra dårlig ledelse

I dag var det en anmeldelse av serveringsstedene på Tusenfryd i Aftenposten. Matskribentene hadde gått grundig til verks og anmeldt 7 steder.  Jevnt over fikk alle slakt. Dårlig mat, dyr mat, snuskete omgivelser, køer og lang ventetid.

En fornøyelsespark er på barnas premisser. De skal ha det gøy.  Det klarer de aller fleste barn utmerket uten god mat.  Og nettopp fordi arrangørene ikke får reaksjoner fra sine små kunder, kan de år etter år fortsette med lavmål på serveringen. For de voksne, de som skal betale for moroa, og som kanskje har et høyere krav til matkvalitet, de er som bondefanget der ute på Tusenfryd. Er du først der, og ikke har vært smart nok til å ta med egen matpakke, du ha mat, og da du betale det det koster. Dette vet også arrangørene.

Det er ikke tilfeldig at matkvaliteten er dårlig på flyplasser og kjøpesentre. Dette er som fornøyelsesparker steder hvor du skal tilbringe tid, og må benytte tilbudene som finnes hvis du skal ha mat.

De tar så feil disse stedene. De har ikke forstått at maten og opplevelsen på restaurantene er en viktig del av kundeopplevelsen.  Et godt unntak er IKEA. De vet at kundene handler mer og blir lenger og har en bedre kundeopplevelse hvis de får mat som er verdt pengene. Ikke uten grunn finnes det folk som drar til IKEA for å spise middag og kanskje handle.

Kundeopplevelsen munner ut i en kundetilfredshet, som igjen betyr noe for lysten til å komme tilbake og bruke penger på stedet ved en senere anledning. Kundetilfredsheten er derfor en svært viktig faktor for bedriftens inntekter.  Bedriftens inntekter er et ledelsesansvar. Derfor må Tusenfryds ledelse ta dette på alvor.

Det holder ikke å skylde på at en fornøyelsespark ikke er en gourmetrestaurant. Det skjønner jo alle. Det holder heller ikke å skylde på unge, uerfarne mennesker på sommerjobb på spisestedene.  Dette er et lederansvar og det ansvaret er det bare å ta.

Hvis det er for stort og for vanskelig, så får man heller vurdere å outsource denne delen av driften til profesjonelle aktører som kan det å drive serveringssteder.

Det finnes mange beklagelige situasjoner i bedrifter; det være seg konflikter, misfornøyde medarbeidere, misfornøyde kunder, dårlig strategi osv.  Bak de aller fleste lurer dårlig ledelse. Dessverre.

 

Vivi-Ann Hilde er partner i konsulentselskapet Considium som bistår ledere og organisasjoner med å nå resultater. Vivi-Ann er siviløkonom og har ledererfaring fra merkevare- og konsulentbransjen og jobber med utvikling av selgere, ledere og ledergrupper.

Hun er MBTI-sertifisert og leverer rådgivning, prosesser, kurs og foredrag. Hun ble nylig kåret til årets kursleder hos Confex, Norges største kurs- og konferansearrangør.  Vivi-Ann er skribent innen ledelse for E24.no.  Les flere innlegg av Vivi-Ann på bloggen http://hildeombusiness.no/   

Følg meg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

(Spamcheck Enabled)