6 tips for å få sjefens støtte. Ingen karriere uten at sjefen liker deg!

sjefen0Sjefen er den viktigste personen i ditt arbeidsliv. Skummelt, men sant. Uten sjefens støtte og tillit blir din karriere mest sannsynlig kort, i hvert fall ikke god. Å få sjefen som støttespiller er en av de smarteste trekkene du kan gjøre for å lykkes i jobben.  Dette glemte dessverre jeg da jeg fikk ny lederjobb.

Vanlige misforståelser

  • Sjefen vet hva jeg står for og hva jeg er god for.
  • Sjefen vil støtte meg. Han eller hun har tross alt valgt meg.
  • Sjefen har en plan og vil ta ansvar vår relasjon

Hva du ikke bør gjøre

  • Snakke nedsettende om fortiden og din forgjenger
  • Forsøke å forandre sjefen
  • Bare gå til sjefen med problemer
  • Ta opp alle saker på en gang

6 tips for å få sjefens støtte

  1. Lever på områder som er viktige for sjefen
  2. Ta ansvar for relasjonen
  3. Gjør forventningsavklaringer
  4. Avklar kommunikasjonsform
  5. Ikke lov for mye
  6. Påvirk personer sjefen lytter til

Det er mer krevende å etablere en god relasjon til sjefen jo mer forskjellig hun er fra deg. Lær din sjef å kjenne. Sjekk ut hva sjefen synes er viktige saker og hva som er sjefens babyer. Det er lett å anta at sjefen er en rasjonell person som vurderer dine prestasjoner på objektivt og forretningsmessig grunnlag. Slik er det ikke. Sjefen ser dine resultater i lys av hvordan hun liker deg. Sjefen er et menneske som andre og liker de som er i sin ånd, som de har kjemi med, som de oppfatter som konstruktive osv. Akkurat hva det betyr må du selv finne ut.

For et par år siden var Inger Lise Hansen nestleder i Kristelig Folkeparti. Hun fremsto som sterk, modig, direkte og dyktig. Alle spådde henne en lysende fremtid i politikken. Men hun samarbeidet ikke godt med Dagfinn Høybråten som var hennes sjef og partileder da. Hansen røk ut av ledelsen, ikke fordi hun frontet spesielle saker, men fordi hun ikke kom overens med sjefen.

Hvis sjefen er spesielt opptatt av kundetilfredshet er det greit å levere på dette. Alle har en ”baby”. Hvis sjefens baby for eksempel er et nytt innovasjonsprogram er det veldig uklokt for en ny leder å rakke ned på dette. Det kan du komme i skade for hvis du ikke har gjort litt undersøkelser om hva som er sjefens saker.

For mange kan det virke unaturlig å ta ansvar for relasjonen til sjefen. De tenker at det gjør sjefen. Dessverre ikke ofte. Ved selv å ta ansvar tar du regi. Det gir deg kontroll og muligheten til å påvirke.

Det første du må gjøre er forventningsavklaringer.

expect3Hva mener sjefen er selskapets viktigste utfordringer? Hvordan vil hun at du skal prioritere i forhold til dette? Hvilke saker er viktigst? Hva er mål på kort og lang sikt? Hva forventer sjefen av deg? Hvordan vil sjefen vurdere deg i forhold til om du har gjort en god jobb? Hva forventer du av sjefen? Når ønsker du sjefens støtte?

Å få forventningene på bordet gir mulighet for å diskutere dem. Det kan være forventninger som ikke er mulig å oppfylle og andre du ikke hadde tenkt på. Forventningsavklaringer er kjempeviktig. All tilfredshet henger sammen med forventinger. Det er bittert å bruke mye tid og gjøre en kjempejobb, men å oppleve at det dessverre ikke var i henhold til forventningene.

Sjekk ut hvordan sjefen foretrekker å kommunisere. Hvor detaljert eller overordnet vil sjefen ha informasjon? Om hvilke saker? Skal dere bruke mail, møter eller telefon som kanal? Husk at din nye sjef kan være helt annerledes enn din forrige, og derfor ønske en helt annen form for kommunikasjon. En ny leder betyr ofte en helt annen kommunikasjonsform enn den forrige.

I ny jobb er det lett å love for mye. Vær realistisk og ikke lov mer enn du klarer å levere. Det er bedre å levere mer enn lovet enn omvendt!

Sjefens inntrykk av deg og dine prestasjoner avhenger også av hva han får høre via andre. Identifiser hvem sjefen lytter til og jobb bevisst med dette. Vær smart og bevisst, men ikke uetisk.

At sjefen ikke liker deg kan koste deg jobben. Den forklaringen tåler ikke dagslys. Derfor vil sjefen si at du dessverre ikke var dyktig nok. Du vil si at dere var uenige om videre strategi. Unngå å komme i denne situasjonen!

sjefen4

Relasjonen til sjefen er en av de 10 fallgruvene for nye ledere. For de andre fallgruvene se Hvordan unngå sparken og lykkes i ny lederjobb.

For nærmere informasjon er du velkommen til å kontakte meg på telefon 95979757,  e-post hilde@considium.no.  eller se  Vivi-Ann Hilde i Considium

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *